Thursday, December 8, 2011

Sejenak...coretan seorang hamba

AKU DULU DAN SEKARANG
 
EMPAT PULUHAN;
AKU KINI TIDAK SEGAGAH DULU,
NAFSU, AMARAH DAN KATA-KATA
HARI DEMI HARI SEMAKIN LEMAH, SEMAKIN PUDAR

KATA-KATA YANG BERSEMANGAT
SEAKAN TAKBUR;
AKU MENJADI TAKUT DAN MENYESAL
BILA MENGENANGKAN
SEMUA YANG BERLAKU...

AKAN KU PULIH
SIFAT DAN KELAKUAN
AGAR LEBIH BAIK DAN BERSOPAN
BUAT MENYELUSURI PERJALANAN
MENUJU NOKTAH KEHIDUPAN...

NUKILAN
AZRA S.A. KLANG, SELANGOR


*** Sajak ini sebenarnya sebahagian koleksi yang dicoret oleh Almarhum Ayahanda saya kira-kira 20 tahun yang lalu. Masa itu, kudratnya makin lemah walaupun masih bersemangat...Dia terkenang masa lampaunya yang penuh suka dan duka...Dengan keadaan zaman lepas merdeka yang serba daif, beliau sudah bergelar yatim piatu belumpun mencapai usia 10 tahun..

Tapi apa yang sebenarnya cuba disingkap melalui sajak ini katanya ialah; tentang diri KITA...mungkin masa kita muda, kita bercakap tanpa memikirkan perasaan dan hati orang lain; kita sentiasa menganggap diri kita sahaja yang benar;..kita berjalan dengan mendabik dada dan kita rasa andai apa yang kita cakap dan dipersoalkan orang kita seolah-olah RASA TERCABAR....Itulah sedikit sebanyak apa yang diceritakan oleh Almarhum Ayahanda saya...

Tuan2 dan Puan2...

Apakah luak gaji atau pangkat yang kita miliki andai sekali-sekala kita dengar dan pakai cadangan orang bawahan kita??? Apakah hilang kredibiliti seorang bos apabila cadangan anak buahnya diterima oleh syarikat??? Apakah turun darjat seorang pemimpin andai kata2 orang yang dipimpin digunapakai... Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata " Andai aku membuat kesalahan didalam pekerjaanku sebagai khalifah dan aku membuat silap maka engkau tegurlah aku"...itulah kata2 sahabat dan antara orang yang paling rapat dengan Nabi SAW...apatah lagi kita insan yang lemah...

Hidup ini umpama roda,,,kadang kita diatas, kadang kita dibawah....

Sekadar coretan hamba yang lemah di pagi 11 Muharram 1433H ini. Apabila menyebut tentang 'kita' sedikit pun ia tidak lari dari berkaitan dengan diri saya...
 
***petikan dari emel Encik Nor Azam
 
Kalaulah  kite sume sedar.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails