Friday, August 20, 2010

Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha


Entah kenape sejak kebelakangan ne aku lebey gemar cari bahan2 bacaan camne. Em aku rase lebey byk manfaat utk dijadikan rujukan utk aku sdri. Bagi sedar diri.gagagag. Aritu masa folo big buss aku cari surah yassin(gift utk jamuan perpisahan dia) kat jalan tar tu, aku pung membelek2 la novel kat situ. Sbnrnye aku mule suke baca buku2 camne sejak "jatuh cinta" dengan buku Al-Tahzan(jangan bersedih lagi)...TERIMA KASIH kat perasaan "sedeh" yang aku rase tu. Sekurang-kurangnya aku lebey gemar bace bahan bacaan yang camne..hehe.
Korang sesiapa yg berminat bace buku camne, trylah carik buku ne. Bagi aku sendiri, emmm xlah semenarik mcm sinopsis diluar buku tu tapi ada certain2 words yang buleh kasi kite kesedaran dan tersentap. heheh....

Kesimpulan aku sendiri pasal Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha;
Perasaan sayang,cinta,rindu adalah ANUGERAH yang xternilai. Bila seseorang dah tiba masanyer utk tersentuh dengan perasaan2 tu, tugas seseorang tu kenelah pandai mengemudi perasaan tersebut. Jika tak itulah yg menjadi masalah. Macam kesah Zulaikha, dia jatuh cinta pandang pertama tanpa Yusuf ketahui perasaan yang berkelodak dalam naluri wanita tersebut. Watak Yusuf yang sangat,terlalu baik,mempunyai hati yang bersih dan terlupe seketika pada tutur kata yang baginya tiada niat buleh menyinggung perasaan seseorang. Bagi Zulaikha pula, bila hati menaruh "perasaan", hati tentulah akan tersentuh walau sepatah bicara yang diucapkan oleh orang yang menyentuh hatinya...Lantas disitu terbit emosi dari kedua-dua pihak yang semestinya Allah ingin menunjukkan sesuatu yang pasti ada hikmahNya. Dan dalam "kitab" ini juga aku nampak jalinan persahabatan diantara Yusuf & Omar yang sangat mendalam. Bertuahnya kita seandainya mempunyai persahabatan yang begini...Aku cuma buleh katakan 3 bintang (***) untuk novel ini...hehehe....

No comments:

Related Posts with Thumbnails